ادامه از «خمينيسم 18»
وصيتنامة الهي و سياسي خميني
وصيتنامة سيوپنج صفحهاي خميني از ساختار منسجمي برخوردار است، هرچند از زمان نگارش تا انتشار نهايي، تغييرات مهمي در آن داده شد. [51] در مقدمة آن از اسلام واقعي به عنوان پيام «آزادي» و «عدالت اجتماعي» نه تنها براي ايرانيان و مسلمان بلكه براي «مظلومان جهان سواي مليت و دين» ياد شده است. همچنين ادعا شده است كه پيام واقعي اسلام دائماً توسط توطئة بينالمللي صهيونيستها، كمونيستها، امپرياليستهاي شرق و غرب، ماركسيستهاي در لباس اسلام، ليبرالهاي آلوده به غرب، روحانيون فرصتطلب و ظالمان محلي (بهعبارت ديگر سعوديها در عربستان، سلطان حسن در مراكش، سلطان حسين در اردن و صدام حسين در عراق) منحرف ميشود.
اين متن بخشبندي شده و هر بخش مربوط به گروههاي خاصي است: روحانيت و حوزههاي علميه؛ روشنفكران تحصيلكرده؛ نمايندگان مجلس؛ قضات؛ قوة مجريه، عليالخصوص كابينه؛ نيروهاي مسلح شامل ارتش منظم و سپاه پاسداران انقلاب؛ رسانههاي گروهي شامل شبكة راديو و تلويزيون و روزنامهها؛ اپوزيسيونهاي تبعيدي بهويژه احزاب ماركسيست؛ و دست آخر بازاريها شامل مغازهداران، تجار و بازرگانان كوچك. او در هر بخش نسبت به خطر هميشگي توطئههايي كه توسط ابرقدرتها و ستونهاي پنجم طرح ميشوند، هشدار داده است.
خميني در بخش مربوط به مجلس تاكيد ميكند كه نمايندگان بايد از ميان «طبقة متوسط و مردم فقير» باشند و نه از گروههاي «سرمايهدار، زمينخوار و طبقة بالا كه اشتياق فراواني به لذت دارند و چيزي درمورد گرسنگي، فقر و پابرهنگي نميدانند». او به وزراء و كاركنان دولت يادآوري ميكند كه علت پيروزي انقلاب، مشاركت فعالانة «طبقات محروم» بوده است. او هشدار ميدهد كه اگر اين حمايت را از دست بدهند، راه پهلويها به سوي تبعيد را پيش روي خواهند داشت.
خميني در بخش مربوط به بازاريها تاكيد ميكند كه اسلام از دارايي شخصي حفاظت ميكند. اسلام سرمايهگذاري خصوصي در كشاورزي و صنعت را تشويق ميكند، «اقتصاد متوازني» فراهم ميكند كه «در آن، بخش خصوصي داراي جايگاه خودش است» و برخلاف كمونيستها به دارايي شخصي جهت فراهمسازي «عدالت اجتماعي» و چرخاندن «چرخهاي يك اقتصاد سالم» احترام ميگذارد. وي وصيتنامهاش را اينگونه خاتمه ميدهد كه مسلمانان و فقراي جهان نبايد بيتفاوت بنشينند و منتظر آزادي باشند بلكه بايد براي برانداختن امپرياليسم و نوكران محلي آنها (يعني ظالمان، كاخنشينان و آناني كه در مصرف خودنمايانه زيادهروي ميكنند) قيام كنند.
پينوشتها:
[51] ر. خميني، متن كامل وصيتنامة الهي و سياسي امام خميني، كيهان هوايي، 14 ژوئن 1989.
[…] خمينيسم (20) ادامه از «خمينيسم19» […]
سلام . گاهي زندگي ما رو انتخاب مي كنه گاهي هم ما زندگي رو در هر دو صورت اين بازار مكاره رمز و رموز خودش رو داره كه باعث ميشه گاهي فروشنده باشي گاهي خريدار . بيشتر از اين توضيحي براش ندارم . اين تجربه رو زندگي بهت ياد ميده . براي فهميدنش هم زياد عجله نكن . شرايطش كه فراهم شد معني حرفامو مي فهمي . موفق باشي
وارطان: متشكرم از توضيحي كه داديد. اميدوارم هميشه سرزنده باشيد. منتظر مطالب بعديتان خواهم بود.
سلام . منو ببخش اين بار قرار نيست در مورد نوشته ت نظر بدم بلكه مي خوام از خودم بهت خبر بدم . هستم اونم يك حضور فعال پشت سيستم اما فرصت گشت زني و سر زدن به دوستان رو كمتر دارم چون دارم اين بار دنيا رو به چشم خريدار نگاه مي كنم . نتيجه اينكه تا الان كه چنگي به دل نزده چون پشت فريبندگيش يك بي رحميهايي داره كه تا دستت رو با تيزي خشمش نبريدي اونو حس نمي كني و وقتي حس مي كني كه يك قدم تا غرق شدن در خونت مونده . پايدار باشي دوست عزيز
وارطان در پاسخ به يكتا: درك بعضي قسمتهاي كامنتت برام سخته. اينكه دنيا رو به چشم خريدار نگاه ميكنيد، يعني چه؟ مگر ميخواهيد چه چيزي را بخريد؟ البته قطعا مشكل از منه كه زبان فارسي رو خوب بلد نيستم، ولي كاش يه كم بيشتر توضيح بديد. منتظرم…
از متن:
سوي تبعيد را پيشرو خواهند داشت
قطعا «پیش رو» اشتباها پیشرو تایپ شده است!
میخوانم…
وارطان در پاسخ به خسروبيگي: مثل هميشه دقيق ميخوانيد. همين كافيه كه خودم را مكلف به ادامه كار بدانم. سپاسگزارم.
[…] [ادامه دارد] […]